RING OSS: 040 630 46 46
fatty 2016

Köpvillkor

1. ALLMÄNT

Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) av produkter via glashusetmalmo.se genom Glashusets webbshop. För att kunna göra ett köp i Glashusets webbshop måste du acceptera Köpvillkoren. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter. Hänvisningar i Köpvillkoren till ”Glashuset” eller ”vi” är till The Glasshouse AB, org. nr 556773-1293.

Tack för att du väljer att handla i Glashusets webbshop!

1.1 Ålder 

  • För att göra en beställning ur Glashusets webbshop måste du vara minst 18 år gammal. När en beställning är mottagen av oss bekräftas den genom ett automatiskt e-postmeddelande med information om din order. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att den stämmer.

1.2 Felaktiga uppgifter

  • Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera beställning (vi kan aldrig ändra ditt ordervärde till högre än det du accepterat vid köptillfället). Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning.

1.3 Tryckfel

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i produktinformation och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur exempelvis färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm som du har och vilka inställningar den har. 

1.4 Avtal om köp

  • Avtal om köp träffas i och med det att du mottager en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning i nätbutikens kassa. 

2. PRISER & BETALNING

  • Priserna på vår webbshop är i SEK. 
  • De priser som anges i vår webbshop är inklusive lagstadgad mervärdeskatt (25%) och exklusive fraktkostnad. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande mellan Glashusets webbshop och butik. 
  • Fraktkostnaden framgår i webbshopens kassa.

2.1 Prisgaranti

Det är viktigt för oss på Glashuset att kunna erbjuda designmöbler till rätt pris. Du som kund ska känna dig nöjd och trygg med ditt köp. Därför erbjuder vi prisgaranti på alla produkter. Detta innebär att om du hittar samma produkt till ett lägre pris hos en annan återförsäljare matchar vi detta pris.

Läs mer om vår prisgaranti här

2.2 Betalningsalternativ

  • Glashuset erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det som passar dig bäst. I vår webbshop kan du genom Klarna välja mellan att betala med bank/kreditkort, direktbetalning från ditt bankkonto, fakturabetalning eller delbetalning.
  • Hos oss betalar du säkert och smidigt via Klarna. Klarna erbjuder ett antal olika betalalternativ, som bland annat kort, faktura och delbetalning. När du betalar med Klarna gäller deras köpevillkor som du kan läsa här. Har du frågor om din betalning hittar du kontaktuppgifter till Klarnas kundtjänst här
  • I butiken i Malmö erbjuder vi tillsammans med Resurs Bank möjligheten att dela upp betalningen på 6, 12 eller 24 mån räntefritt. Vid delbetalning tillkommer en uppläggningsavgift på 395 kronor samt 45 kronor per månad i administrationsavgift. Vid önskan om delbetalning prövar Resurs Bank din ansökan, och en kreditupplysning kan komma att inhämtas. 

2.3 Presentkort / Värdecheck

  • Presentkort eller värdecheck som utställts av vår fysiska butik i Malmö kan för närvarande inte användas för betalning på vår webbshop.

3. LEVERANS & BESTÄLLNING

3.1 Beställning inom Sverige

  • Fraktfritt vid beställning med ordervärde över 1.500 SEK 

3.2 Beställning till Finland, Danmark och Norge

  • Observera att köparen/mottagaren står för eventuella tullavgifter, inhemsk moms och administrationsavgifter. 

3.3 Beställning till övriga länder

  • I de fall då du som kund vill handla på vår webbshop och bor utanför Norden ber vi dig kontakta oss på kundsupport@glashusetmalmo.se. Observera att det beroende på land och världsdel inte alltid är möjligt.

3.4 Leveranstid

  • Alla leveranstider är ungefärliga.

    För beställningsvaror är leveranstiden i regel längre. Vänligen notera att de leveranstider vi kommunicerar på vår hemsida är uppskattningar från våra leverantörer och kan därför komma att ändras. Tänk på att beställningsvaror tillverkas på beställning efter dina specifika önskemål (t.ex. ett valt tyg på en soffa eller liknande) och det är först efter att våra leverantörers fabriker mottagit din beställning som de kan återkomma till oss med en ungefärlig leveransvecka.

    Leveranstider kan också variera under året och skiljer sig mellan olika produkter och varumärken. Under perioder med högt tryck i fabrikerna tenderar leveranstider att bli längre än normalt. Även sommar och jul kan komma att påverka leveranstiderna då vissa fabriker håller stängt i perioder. Vi kan alltså aldrig garantera leveranstider då leveranstiderna i regel är utanför vår kontroll.

    När din order är lagd och bekräftad av leverantören kommer du att bli kontaktad av oss med en uppskattad leverasvecka för just din order. Notera dock att även denna vecka kan komma att ändras.

    Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer, eller förseningar hos speditörer. Det är omständigheter som vi inte kan råda. 

    Vi strävar självfallet alltid efter att du som kund skall få dina varor inom det angivna uppskattade intervallet.

  • Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Observera att detta i vissa fall kan ta upp till två veckor.
  • Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på samma beställning, kan dessa komma att levereras vid olika tillfällen. Skickar vi din order som en delleverans kommer du inte att debiteras några avgifter för den billigaste leveransen. På samma sätt är det om vi av någon annan anledning behöver dela upp en beställning på flera leveranser. 
  • Till andra länder än Sverige kan en extra avgift tillkomma vid delleverans. Vid detta fall kontaktar Glashuset alltid beställaren först och hör huruvida beställaren vill dela upp leveransen eller invänta en samlad leverans av de beställda varorna. 

Skicka ett mejl till kundsupport@glashusetmalmo.se om du har frågor kring din beställning. Glöm inte att uppge ditt ordernummer.

3.5 Leverans inom Sverige 

  • Mindre försändelser skickas som paket eller brev och kan hämtas ut på närmsta utlämningsställe efter att du mottagit din avisering. 
  • Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet kommit till utlämningsstället. 
  • Din beställning levereras till ditt närmsta ombud eller utlämningsställe. 
  • Försändelser ligger på utlämningsstället i upp till 14 dagar.
  • Ej utlöst order debiteras med 300 kronor för frakt och administrativa kostnader.
  • På restmarkerade varor betalar du ingen fraktavgift.
  • Så snart ditt paket kommit till utlämningsstället meddelar transportören dig via sms om att du kan hämta ditt paket.
  • Försändelser lämnas ut till mottagaren eller ombud mot uppvisande av legitimation samt den kod som du erhållit i din avisering.
  • För större försändelser levereras din beställning med våra egna bilar eller genom fraktbolag till din adress. Om du vid köptillfället valt alternativet ”Frakt inom Sverige” levereras försändelsen till tomtgräns eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbilen kan ta sig dit. 
  • Vid leverans i Malmö, Vellinge och Lund erbjuder vi ett tillägg ”Hemleverans Plus” vilket innebär att vi kommer i våra egna bilar, bär in dina varor, tar hand om och återvinner emballage och genomför enklare montering (ej väggmontering, installation av belysning etc) mot en extra kostnad. Önskas detta tillägg så skriv i kommentarsfältet vid köptillfället ”Hemleverans Plus” så kontaktar vi dig för prisinformation. 

    Vid hemleverans plus: När dina varor ankommit till vårt lager kontaktar leveransavdelningen dig, bokar en tid, och levererar till dig vardagar mellan kl. 09.00-16:00.

3.6 Leverans till övriga länder

  • Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad kan variera beroende på land och typ av varor.
  • Kontakta oss gärna på kundsupport@glashusetmalmo.se om du vill lägga en order och bor utanför Norden. 
  • För det fall den beställda produkten av någon anledning inte kan skickas dig kommer du snarast möjligt att meddelas detta. Om vi redan mottagit din betalning kommer i sådant fall en återbetalning göras med aktuellt belopp med hjälp av samma betalningsmedel som du använt vid din betalning.

3.7 Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök

  • Samtliga försändelser föraviseras via antingen SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. 
  • I de fall leveransen returneras till Glashuset av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren: 
    1. Inte löst ut paket från utlämningsställe, 
    2. inte varit ansträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering,
    3. vägrat ta emot leveransen
    eller
    4. uppgivit felaktiga namn-, adress- eller kontaktuppgifter
    kommer Glashuset debitera beställaren en avgift. 
  • För brev och mindre paket uppgår avgiften till 400 SEK inkl. moms, för mellanstora paket uppgår avgiften till 700 SEK inkl. moms och för stora paket uppgår avgiften till 1300 SEK inkl. moms. 
  • Avgiften tas ut för att täcka Glashusets kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Glashuset. 
  • I de fall som fraktbolaget (DHL, Postnord, UPS, TNT) eller Glashuset kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma. 
  • Kontakta oss på kundsupport@glashusetmalmo.se om du vill lägga en order och bor utanför Norden. 

4. ÅNGERRÄTT

  • Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du som kund en 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Glashuset detta inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen).
  • Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling. Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Ångerrätten gäller inte heller för specialbeställningar, det vill säga en vara som tillverkats efter dina särskilda önskemål. Ångerrätten gäller ej heller vid specialbeställda varor med leveranstid längre än två veckor. Ångerrätten gäller ej heller demoexemplar, utställningsexemplar eller lagervaror som tex sålts på utförsäljning genom vår webbshop, fysisk butik eller annan avsedd plats för utförsäljning.
  • Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, meddela detta genom att mejla oss på kundsupport@glashusetmalmo.se. Du kan också fylla i och mejla oss Konsumentverkets standardformulär.
  • Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten samt eventuella fraktkostnader för leverans av varan. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till Glashuset.
  • När du ångrar ditt köp betalar Glashuset tillbaka det belopp som du betalat för varan minus eventuella fraktkostnader. Återbetalning av varan som returnerats sker inom 14 dagar efter Glashuset mottagit returen.
  • På det belopp som ska återbetalas har Glashuset rätt att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

5. AVBESTÄLLNING

  • I fall du önskar avbeställa din beställning efter utgången ångerfrist enligt ovan förbehåller sig Glashuset rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad m.m.) Detta i enlighet med 41 § konsumentköplagen.

6. BYTESRÄTT

  • Glashuset erbjuder kunden bytesrätt för oanvända och oöppnade lagerförda varor köpta till ordinarie pris, i 30 dagar. Om du vill returnera en produkt köpt i Glashusets webbshop vänligen kontakta kundservice på e-post kundsupport@glashusetmalmo.se. 
  • Vid returer som inte är reklamationer står kunden själv för alla fraktkostnader. Observera att vi inte tar emot returer som skickas via ombud. Vi tar endast emot de varor som efter kontakt med kundservice skickas till vårt lager.

7. SÄRSKILD GARANTI PÅ MÖBLER

Vi erbjuder särskild garanti på möbler. Garantitiden framgår av ditt köpbevis och kan variera beroende på märke och modell.

7.1 Garantin täcker inte:

  • Produkter som förvarats, installerats, använts, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt
  • Normalt slitage
  • Skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor.
  • Produkter som placerats utomhus eller i fuktig miljö

8. REKLAMATION

  • Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer är det ditt ansvar som kund att direkt (inom 24 timmar) reklamera produkten till oss på kundsupport@glashustmalmo.se
  • När vi mottagit din reklamation kommer vår serviceavdelning att höra av sig till dig inom 5 arbetsdagar. Glashuset avgör själv om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt. Tänk på att din ersättningsvara kan ta upp till normal leveranstid – 6 till 8 veckor – om vi inte har den på lager. Om vi inte längre har en likadan eller likvärdig produkt som den ursprungliga, reklamerade varan kommer Glashuset att återbetala vad du som kund betalat för varan.
  • Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se eller postadress Box 174, 101 23 Stockholm för prövning av den aktuella tvisten. Vid eventuell tvist kommer Glashuset att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
  • Den som är bosatt inom EU och vill framföra ett klagomål till oss angående en vara som köpts genom vår e-handel kan göra detta via EU:s sida om tvistlösning på nätet. Ange då kundsupport@glashusetmalmo.se som vår kontaktmail när en sådan efterfrågas. Reklamationsrätten gäller i 2 år från inköpsdatum.

8.1 Synlig skada vid hemleverans

  • Inspektera din vara noga vid mottagandet. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt innan chauffören kör vidare. Om emballaget är skadat ber du chauffören skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad, utan istället låter chauffören ta med sig denna tillbaka.
  • Vi ansvarar för skador som uppkommit vid transporten eller leveransen till dig som kund. När du tar emot din leverans åligger det dig som kund att undersöka om paketet är skadat innan du signerar leveranssedeln. Kontrollera alltid din försändelse noga direkt vid leveranstillfället. Inspektera yttre och inre emballage och kartonger eller annan förpackning som varorna kom i. Om paketet eller din vara är skadat ska detta noteras direkt på leveranssedeln och dokumenteras med bild och text. 

    Om du mottagit en leverans som på något vis har en skada i emballage eller vara är det viktigt att du på en gång dokumenterar detta i text och bild. Fota följande:
    1. yttre och inre emballage,
    2. medföljande fraktsedel från transportören,
    3. varan du mottagit.

    Beskriv ditt ärende och skicka bilderna per e-post till vår kundsupport på kundsupport@glashusetmalmo.se

    Detta måste göras inom 24 timmar från mottagandet av varan

    Behåll originalemballaget som varan kom i. Produkten får ej användas tills vidare. 

8.2 Synlig skada vid leverans via ombud

  • Inspektera din vara noga vid mottagandet på utlämningsstället. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt. Om emballaget är skadat ber du ombudet skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad.
  • Vi ansvarar för skador som uppkommit vid transporten eller leveransen till dig som kund. När du tar emot din leverans åligger det dig som kund att undersöka om paketet är skadat innan du signerar leveranssedeln. Kontrollera alltid din försändelse noga direkt vid leveranstillfället. Inspektera yttre och inre emballage och kartonger eller annan förpackning som varorna kom i. Om paketet eller din vara är skadat ska detta noteras direkt på leveranssedeln och dokumenteras med bild och text. 

    Om du mottagit en leverans som på något vis har en skada i emballage eller vara är det viktigt att du på en gång dokumenterar detta i text och bild. Fota följande:
    1. yttre och inre emballage,
    2. medföljande fraktsedel från transportören,
    3. varan du mottagit.

    Beskriv ditt ärende och skicka bilderna per e-post till vår kundsupport på kundsupport@glashusetmalmo.se

    Detta måste göras inom 24 timmar från mottagandet av varan. 

    Behåll originalemballaget som varan kom i. Produkten får ej användas tills vidare. 

8.3 Dold skada – när du öppnat ditt paket

  • Dolda skador rapporterar du så fort du upptäcker dem efter mottagen leverans. 
  • Observera att både synliga och dolda skador ska rapporteras inom skälig tid från att du upptäckt eller borde märkt skadan. Du gör din reklamationsanmälan via e-post: kundsupport@glashusetmalmo.se. För att påskynda ditt ärende är det viktigt att du bifogar bild- eller videofil som beskriver problemet. 
  • Vi ansvarar för skador som uppkommit vid transporten eller leveransen till dig som kund. När du tar emot din leverans åligger det dig som kund att undersöka om paketet är skadat innan du signerar leveranssedeln. Kontrollera alltid din försändelse noga direkt vid leveranstillfället. Inspektera yttre och inre emballage och kartonger eller annan förpackning som varorna kom i. Om paketet eller din vara är skadat ska detta noteras direkt på leveranssedeln och dokumenteras med bild och text.

    Om du mottagit en leverans som på något vis har en skada i emballage eller vara är det viktigt att du på en gång dokumenterar detta i text och bild. Fota följande: 

    1. yttre och inre emballage,
    2. medföljande fraktsedel från transportören,
    3. varan du mottagit.

    Beskriv ditt ärende och skicka bilderna per e-post till vår kundsupport på kundsupport@glashusetmalmo.se

    Detta måste göras inom 24 timmar från mottagandet av varan. 

    Behåll originalemballaget som varan kom i. Produkten får ej användas tills vidare. 

9. PERSONUPPGIFTER

  • Vi lämnar inte ut eller säljer vidare personuppgifter till någon tredje part, bortsett från de fall då det är en service gentemot kunden (såsom att arrangera leverans av order till kunden).

10. PRODUKTFAKTA OCH ANSVAR

  • Hos Glashuset hittar du bara välkända kvalitetsprodukter från ledande leverantörer. Vi tar dock inget ansvar för produkternas verkan eller funktion. Vi reserverar oss för skrivfel gällande tekniska fakta, informationstexter, prishöjningar hos leverantören samt av misstag felaktigt angivna priser samt för slutförsäljning.
  • Dessa Köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. Glashuset tillämpar gällande konsumentlagstiftning.
  • Glashuset ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).
  • Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på Glashusets webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.

11. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

  • Allt innehåll och alla immateriella rättigheter, såsom varumärken och upphovsrätt på glashusetmalmo.se tillhör moderbolaget och dess dotterbolag. All användning av glashusetmalmo.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar av detta, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillstånd från moderbolaget och dess dotterbolag.

Vi hjälper dig

Ring eller maila oss.
Vi svarar inom 24H (vardagar).

Säkra leveranser

Fraktfritt över 1500:-

100% original

Vi är en auktoriserad butik
som säljer äkta varor.

Kundvagn

close
Scroll To Top

GÅ MED I VÅRT NYHETSBREV
FÅ 10% PÅ DITT FÖRSTA KÖP  GÅ MED HÄR

BLACK WEEK(END)  SE KAMPANJ

10% prisavdrag på ditt första köp!
Ange rabattkoden NY-KUND