RING OSS: 040 630 46 46
vitra hero

Vitra

Vitra - Inspiration, funktion och nyskapande

Vitra tror vi att tankar och känslor formas av vår omgivning – oavsett om du är hemma, på jobbet eller på språng. Det är därför vi strävar efter att dagligen förbättra interiören genom kraften i bra design.

Vitras grundare Willi Fehlbaum kom först över möbelpjäser av Ray och Charles Eames i början av 1950-talet. Detta avgörande ögonblick markerade Vitras början som ett erkänt designföretag. Sedan dess har Vitra samarbetat med flera olika internationella designers och arkitekter.

Medan den första generationen lade företagets kommersiella grund och den andra tillförde en kulturell dimension genom utvecklingen av Vitra Campus och Vitra Design Museum med sin samling, sätter tredje generationen fokus på hållbart tänkande och handling.

Genom att kombinera teknisk och konceptuell expertis med kreativiteten hos samtida designers fortsätter Vitra att driva gränser och ifrågasätta status quo.

VITRA

Se produkter från Vitra. Vi erbjuder självklart hela sortimentet trots att ni inte finner allt på vår hemsida. Välkommen till butiken eller maila kundsuport@glashusetmalmo.se

Vitra | Abat-Jour Conique

3.890 kr
Abat-Jour Conique är en lampskärm formgiven av den välkände designern och arkitekten Jean Prouvé för Vitra. Lampskärmen, designad 1947, skapades som ett tillbehör till Potence, som ritades några år tidigare. Den vita, konformade skärmen ger ett mjukt sken uppåt och var den första skärmen som designades för Potence. Abat-Jour Conique fungerar även till Petite Potence, den mindre versionen av armaturen. Skärmen monteras enkelt över glödlampan och kan snabbt tas bort för att förändra armaturens utseende och ljusspridning.

Vitra | Akari 10A

9.550 kr 8.404 kr
Akari 10A formgavs av Isamu Noguchi år 1951 för Vitra. Golvlampan ingår i Noguchis ikoniska serie Akari Light Sculptures, bestående av en grupp lampor vilka handtillverkas med Washi-papper enligt japansk tradition. Pappret kläs kring en inre struktur av ståltråd och bambu. Kollektionen består av flera olika modeller och storlekar i form av bords-, tak- och golvlampor. Var och en med sitt unika uttryck. Ljuset från Akari-lamporna filtreras genom det skira Washi-papper med syfte att ge en känsla av det naturliga och varma skenet från solen, som fyller våra rum på kvällarna när det är som mörkast.

Vitra | Akari 120A

37.450 kr 32.956 kr
Akari 120A formgavs av Isamu Noguchi år 1951 för Vitra. Taklampan ingår i Noguchis ikoniska serie Akari Light Sculptures, bestående av en grupp lampor vilka handtillverkas med Washi-papper enligt japansk tradition. Taklampan hålls upp med en struktur av ståltråd. Alla lampor i Akari-serien är handtillverkade av japanska hantverkare och märkta med en logo föreställande solen och månen som styrker äktheten hos varje produkt.

Vitra | Akari 13A

12.050 kr 10.604 kr
Akari 13A formgavs av Isamu Noguchi år 1951 för Vitra. Golvlampan ingår i Noguchis ikoniska serie Akari Light Sculptures, bestående av en grupp lampor vilka handtillverkas med Washi-papper enligt japansk tradition. Akari 13A är, likt alla Akari-lampor är handgjord av japanska hantverkare. Lampans struktur utgörs av svartlackade stålben och bambuträ som håller upp lampskärmen som är tillverkad av Washi-papper. Alla lampor i Akari-serien är märkta med en logo föreställande solen och månen som styrker äktheten hos varje produkt.
vitra lounge chair
Lounge Chair

The Lounge Chair by Charles & Ray Eames, 1956

”Varför gör vi inte en uppdaterad version av den gamla engelska klubbstolen?” Med denna kommentar initierade Charles Eames utvecklingen av Lounge Chair, en process som tog flera år. Målet var att tillfredsställa önskan om en ordentligt proportionerad stol som kombinerade ultimat komfort med högkvalitativa material och hantverk. Fåtöljen som designades av Charles och Ray Eames 1956 satte nya standarder: den är inte bara lättare, elegantare och modernare än den konventionellt tunga klubbstolen – den är också bekvämare.

Tack vare dessa kvaliteter blev Lounge Chair en av de mest kända designen av Charles och Ray Eames och har uppnått statusen som en klassiker i historien om moderna möbler.

KOMFORT 

Sedan loungestolen först togs i produktion har den genomsnittliga mänskliga höjden ökat världen över med nästan 10 cm. I nära samordning med Eames Office utvecklade Vitra den nya större versionen så att även högre människor kan njuta av samma exceptionella komfort som Charles och Ray Eames tänkt med sin ursprungliga 1956-design.

ROSENTRÄ

Enligt deras barnbarn, Eames Demetrios, var rosenträ deras favorit träslag, och de ville att loungestolen och den ottomanska skulle ha det ”varma mottagliga utseendet på en väl använd baseballhandske”.

 

Vitra | Lounge Chair & Ottoman

119.555 kr133.895 kr
Eames Lounge Chair & Ottoman formgavs år 1956 av Charles och Ray Eames och produceras av Vitra. Fåtöljen med tillhörande fotpall designades med tanken att föra samman ultimat komfort med elegans. Samma tillverkningsmetod har i stora drag använts sedan mitten på 1950-talet då den började produceras och fåtöljen anses vara en av de främsta moderna klassikerna bland 1900-talets möbeldesign. Placeras fördelaktigt i rymliga rum tillsammans med soffgrupp eller som ensamstående läsfåtölj.
vitra lounge chair
vitra lounge chair detail2
vitra lounge chair
eames chair
Eames

Chairs by Charles & Ray Eames, 1956

Sällan i historien om modern möbeldesign har en idé varit lika konsekvent som utvecklingen av plaststolen av Charles och Ray Eames. På 1800-talet hade Thonets stol nr 14 en oerhört omfattande inverkan, och på 1920-talet förändrade Marcel Breuer, Mart Stam och Ludwig Mies van der Rohes användning av rörstål för design av möbler både stolarnas utseende och produktionsmetoder under hela första hälften av 1900-talet.

Charles och Ray Eames plaststol, som baserades på ett koncept som Charles hade utvecklat 1948 för Museum of Modern Art’s ’Low-Cost Furniture’ -tävling, introducerade ett nytt material till möbeldesign: plast – eller för att vara mer exakt, glasfiber -förstärkt polyester. Han presenterade samtidigt en ny typ av säte – skalet – och förkastade tanken att en stol var tvungen att förena sitsen och basen i en oskiljaktig helhet, istället för att göra det möjligt att kombinera enskilda sitsskal med olika baser.

2779031 Eames Plastic Side Chair DSR 03 poppy red 01 chrome left master 1
FIBERGLAS

Parets sökning efter alternativa material ledde dem så småningom till glasfiberförstärkt polyesterharts, som fram till dess främst hade varit begränsat till militära applikationer som flygplansradomer och cockpitöverdrag. Eameses erkände och utnyttjade fullt ut fördelarna med glasfiber: formbarhet, styvhet och lämplighet för industriella tillverkningsmetoder.

Med detta material, som tidigare var okänt inom möbelindustrin, utvecklade de framgångsrikt de gjutna sitsskalarna för massproduktion. Dess organiskt formade skal i ett stycke visade sig vara en mycket beundrad innovation i en tid då stolar vanligtvis bestod av ett säte och ryggstöd. Glasfiber erbjöd den extra fördelen med behagliga taktila egenskaper och en perfekt gjuten form för optimal komfort.

PLAST

I nära samarbete med Eames Office, som drivs av familjen Eames, lanserade Vitra 1999 en polypropenversion av Eames Plastic Chair. Polypropylen är en högkvalitativ, robust plast som fungerar som en bra ersättning för glasfiber och är också återvinningsbar.

Detta gjorde det möjligt att producera Eames Plastic Group med ekologiskt hållbara metoder. Trots framgången med den här nya generationen plaststolar tappade Vitra aldrig intresset för det ursprungliga materialet och fortsatte att övervaka framstegen inom glasfiberproduktionsmetoder.

 

Eames Classic Inspiration
3385567 Eames Fiberglass Armchair DAR Eames House Whale Plate Dining Table Akari 13A Wire Chair master

VITRA EAMES

Vitra | Eames Fiberglass Armchair DAR

9.720 kr
Eames Fiberglass Armchair DAR är en klassisk karmstol från Vitra, formgiven av det berömda designerparet Charles & Ray Eames. Karmstolen ingår i Eames Fiberglass Chairs och kan fås i 4 olika färger.

Vitra | Eames Fiberglass Armchair DAW

11.680 kr12.120 kr
Eames Fiberglass Armchair DAW är en av de ursprungliga karmstolarna av Charles & Ray Eames som gav upphov till den populära serien av plaststolar. Under starten på 2020 återlanserade Vitra karmstolarna, efter att de vanliga stolarna utan armstöd gjort succé året innan. Förutom modellen DAW lanserade Vitra även DAR och DAX i glasfiber.

Vitra | Eames Fiberglass Chair – DSW

9.490 kr10.000 kr
För Fiberglass Chair DSW från Vitra kombinerade Charles och Ray Eames det organiskt formade sitsskalet med en fyrbent träbas. Kombinationen av plast och trä ger denna klassiska design en viss värme och avslappnad utseende.  

Vitra | Eames Plastic Side Chair DSR RE

3.920 kr

Upptäck Eames Plastic Side Chair DSR från Vitra! Eames Plastic Side Chair DSR RE är en av Charles & Ray Eames mest populära stolar ur kollektionen Eames Plastic Chairs från Vitra. Sätet av plast har monterats på den så kallade Eiffeltornsbasen, en konstruktion av stål med fyra ben. Välj bland flertal färger på sitsen och ben i krom, vit eller svart. Genom åren har Vitra i samråd med familjen Eames infört mer hållbara material för Eames Plastic Chairs. Från 2024 tillverkas sitsarna av återvunnen plast, vilket resulterat i Eames Plastic Chair RE. På grund av det återvunna materialets sammansättning kommer de olika färgvarianterna av sitskalarna att innehålla små pigmentflingor.

Intresserad?

Hör gärna av dig till oss eller kom in och besök oss, för att ta del av vårt utbud från Vitra.
Butik: 040 – 630 46 46
E-post: kundsupport@glashusetmalmo.se

paul vium

Vi hjälper dig

Ring eller maila oss.
Vi svarar inom 48h (vardagar).

Säkra leveranser

Fraktfritt över 1500:-

100% original

Vi är en auktoriserad butik
som säljer äkta varor.

Shopping cart