3130 Grand Prix Askfanér från Fritz Hansen
3130 Grand Prix Askfanér från Fritz Hansen är en ikonisk design av Arne Jacobsen som kombinerar grafisk skärpa med elegant enkelhet. Stolen introducerades första gången 1957 på Designers’ Spring Exhibition vid Danish Museum of Art & Design i Köpenhamn. Samma år ställdes den ut på Triennalen i Milano, där den belönades med utställningens högsta utmärkelse Grand Prix, vilket också gav stolen dess namn.
Stolen är en del av hans större kollektion av stapelbara stolar med stålrörsben, där varje detalj är genomtänkt för att skapa både komfort och hållbarhet. Likt Arne Jacobsens Myran och Sjuan är även Grand Prix gjord av formpressad fanér. Varje stols skal är skapat i ett stycke, bestående av nio lager fanér och två lager indiskt bomull som formpressats till sin rätta form över ånga. Detta ger stolen en bekväm flexibilitet. Stolen finns i flertalet olika utföranden, med eller utan klädsel, samt med stålben eller träben.
Grand Prix finns idag i en rad olika varianter: med eller utan klädsel, i flera träslag och färger, vilket gör det möjligt att anpassa den efter både offentliga och privata miljöer. I detta utförande syns träets naturliga ådring genom fanéren, vilket ger en varm och levande känsla. Oavsett utförande behåller stolen sin karakteristiska siluett och sitt tidlösa uttryck som gjort den till en internationell designikon.
Om designern bakom 3130 Grand Prix Askfanér
Arne Jacobsen (1902–1971) räknas som en av Danmarks mest inflytelserika formgivare och arkitekter. Redan som barn i Köpenhamn visade han prov på sin visionära blick när han målade om sitt barndomsrum helt i vitt, långt innan vita väggar blivit populära. Denna vilja att utmana det traditionella och söka renhet i form och uttryck kom att prägla hela hans karriär.
Efter sin utbildning vid Kunstakademiet i Köpenhamn skapade Jacobsen några av 1900-talets mest välkända möbelikoner, däribland Ägget, Svanen och Serie 7-stolen – alla präglade av hans modernistiska formspråk och tekniska precision.
Grand Prix-stolen är ett tydligt exempel på Jacobsens förmåga att kombinera konstnärlig känsla med ingenjörsmässig logik. Den speglar hans övertygelse om att god design inte bara ska vara vacker, utan också funktionell, hållbar och tillgänglig för många.
Med sin tidlösa estetik och kompromisslösa kvalitet står Grand Prix än idag som ett levande bevis på Arne Jacobsens genialitet och Fritz Hansens hantverkstradition.
