Irenie Cossey skapar ett hem genom att samla minnen
Irenie Cossey kommer ursprungligen från Dublin och har etablerat sin kreativa studio i London, där hon bor med sin familj. Hennes hem har en kontrasterande blandning av Eames-klassiker och samtida designobjekt och konstverk.
Upplev Eames Lounge & Ottoman
Skinn eller tyg? Klicka dig vidare för att se erbjudandet på just ditt favoritutförande.
Irenie Cossey skapar ett hem genom att samla minnen
Irenie Cossey kommer ursprungligen från Dublin och har etablerat sin kreativa studio i London, där hon bor med sin familj. Hennes hem har en kontrasterande blandning av Eames-klassiker och samtida designobjekt och konstverk.
‘I have this obsession with collecting objects. I think I’m trying to unconsciously frame individual moments and freeze things in time.’
Irenie Cossey
Irenie beskriver att när hon kurerar utrymmen handlar det om kopplingar och lager. Hus och hem är i konstant skift. Vi förändras, barn förändras, utrymmen förändras, vi måste anpassa oss till det. Så det pågår alltid ett projekt, överallt. Hon ser sitt hem som en plattform för att testa idéer. Ser hon en färg någonstans, finns denna sedan i åtanke och appliceras möjligen sedermera på tyger, färger, prover, kakel, till ett nytt projekt. Det är som att göra en fruktsallad, blanda bittert och sött. Popen av något ovanligt är vad Irenie är ute efter. Det finns alltid den här konstanten: gammalt och nytt, hittat och återupplivat.
“Allt har en historia. För ungefär ett år sedan lyckades vi få en originalplywoodskena av Eames, som vi hade letat efter i flera år. Den pryder en vägg i matsalen. Folk frågar vad det är, och sedan förklarar vi bakgrunden och hur det hamnade i vårt hus. Eller min mammas irländska harpa, som hon spelade sedan hon var liten. Jag tog tillbaka den från Irland. Ingen i huset kan spela men jag bara älskar alla minnen det ger.”
Irenie beskriver att när hon kurerar utrymmen handlar det om kopplingar och lager. Hus och hem är i konstant skift. Vi förändras, barn förändras, utrymmen förändras, vi måste anpassa oss till det. Så det pågår alltid ett projekt, överallt. Hon ser sitt hem som en plattform för att testa idéer. Ser hon en färg någonstans, finns denna sedan i åtanke och appliceras möjligen sedermera på tyger, färger, prover, kakel, till ett nytt projekt. Det är som att göra en fruktsallad, blanda bittert och sött. Popen av något ovanligt är vad Irenie är ute efter. Det finns alltid den här konstanten: gammalt och nytt, hittat och återupplivat.
“Allt har en historia. För ett tag sedan lyckades vi få hem en original-plywoodskena av Eames, som vi letat efter i flera år. Den pryder en vägg i matsalen. Folk frågar vad det är, och sedan förklarar vi bakgrunden och hur det hamnade i vårt hus. Eller min mammas irländska harpa, som hon spelade sedan hon var liten. Ingen i huset kan spela men jag bara älskar minnena det ger.”
Irenie beskriver att när hon kurerar utrymmen handlar det om kopplingar och lager. Hus och hem är i konstant rörelse. Vi förändras, barnen förändras, utrymmen förändras, vi måste anpassa oss till det. Så det pågår alltid ett projekt, överallt. Hon ser sitt hem som en plattform för att testa idéer. Ser hon en färg någonstans, finns denna sedan i åtanke och appliceras möjligen sedermera på tyger, färger, prover, kakel, till ett nytt projekt. Det är som att göra en fruktsallad, blanda bittert och sött. Popen av något ovanligt är vad Irenie är ute efter. Det finns alltid den här konstanten: gammalt och nytt, hittat och återupplivat.
“Allt har en historia. För ungefär ett år sedan lyckades vi få en originalplywoodskena av Eames, som vi hade letat efter i flera år. Den pryder en vägg i matsalen. Folk frågar vad det är, och sedan förklarar vi bakgrunden och hur det hamnade i vårt hus. Eller min mammas irländska harpa, som hon spelade sedan hon var liten. Jag tog tillbaka den från Irland. Ingen i huset kan spela men jag bara älskar alla minnen det ger.”